Знайомимося із Ситуаційним центром у Запоріжжі: три тижні роботи та перші результати (фото)

Опубликовано 2025/08/22 - 15:21
Робота Ситуаційного центру цивільного захисту у Запоріжжі

Робота Ситуаційного центру цивільного захисту у Запоріжжі

Запорізький Ситуаційний центр цивільного захисту, який координує дії служб під час обстрілів і надзвичайних ситуацій, працює з 1 серпня. За цей час його вже випробували у реальних умовах: під час масштабних пожеж на Хортиці, після ворожих атак по запорізькому автовокзалу, на правому березі та у Шевченківському районі. Редакція сайту «ЗаБор» поспілкувалася із фахівцем та дізналася про найнесподіваніші інциденти, особливості роботи запорізького центру в порівнянні з харківським і майбутні смарт-рішення для міста.

Нагадаємо, що у Запоріжжі планували відкрити Ситуаційний центр цивільного захисту за прикладом Харкова. З 1 серпня тут цілодобово стежать за обстановкою та координують дії служб під час обстрілів і надзвичайних ситуацій.

Як розповіла редакції сайту «ЗаБор» Анастасія Житнікова, головний спеціаліст управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, робота запорізького мультіцентру має кілька особливостей. Тут зосереджені системи відеонагляду, моніторинг повітряних тривог, оперативний та зв'язок зі службами.

Які головні завдання Ситуаційного центру? 

Головними завданнями центру є забезпечення цілодобового моніторингу, аналізу, прогнозування надзвичайних ситуацій (подій) і координації дій у сфері цивільного захисту на території міста Запоріжжя, а також задля підвищення безпеки населення шляхом своєчасного оповіщення про загрози військового, техногенного, природного характеру, оперативного реагування на надзвичайні ситуації (події) та для взаємодії з підрозділами ДСНС, поліції, медичної допомоги, газовою службою, міськими електричними мережами, суб’єктами господарювання комунальної форми власності у цілодобовому режимі.

"Завдяки створенню Ситуаційного центру суттєво скоротився час прибуття служб на місце події, що в свою чергу зробило залучення техніки оперативнішим. Загалом можна сказати, що взаємодія між службами міста стала більш злагоджена та ефективна", – зазначила Анастасія.

Відмінності в роботі Запорізького і Харківського ситуаційних центрів

У Запоріжжі Ситуаційний центр було запущено за прикладом харківського, який став першим в Україні, тому звідти можна багато чого винести й для можливих вдосконалень у Запоріжжі:

"Найголовніша відмінність у роботі Ситуаційних центрів цивільного захисту цих двох міст полягає в тому, що в Харкові, на відміну від Запоріжжя, представники екстрених та комунальних служб працюють в одному приміщенні. Це дозволяє оперативно приймати рішення та миттєво реагувати на виклики за своїм напрямком. Додатково, в Харкові наявні панорамні відеокамери, що дає можливість упродовж кількох секунд визначати місце ураження. Харків наразі для Запоріжжя є прикладом, до якого варто прямувати й надалі вдосконалювати систему цивільного захисту", – підкреслили у центрі.

Найнесподіваніший інцидент за три тижні роботи центру

За три тижні роботи Ситуаційний центр виїжджав на різні інциденти: від прибирання аварійних дерев, порятунку тварин і витягування автомобілів із води до ліквідації масштабних пожеж. Найчастіше сили залучалися саме до гасіння займання на острові Хортиця. Загальна площа за 3 тижні цих пожеж склала близько 70 гектарів. У цих випадках Ситуаційний центр не лише координував роботу служб безпосередньо на місці, а й організовував підвезення води комунальними підприємствами.

Проте сьогодні для Запоріжжя загрозу становлять не тільки катастрофи природнього характеру.

У Ситуаційному центрі зазначили, що у нинішніх умовах війни найскладніше передбачити загрози, пов’язані з обстрілами міста та критичної інфраструктури. Водночас залишаються актуальними і стихійні надзвичайні події – масштабні пожежі, буревії, зливи, техногенні аварії. Часто вони накладаються одна на одну, ускладнюючи роботу служб. Саме тому завдання Ситуаційного центру полягає у цілодобовому моніторингу, координації дій і готовності реагувати на будь-який виклик – від воєнних загроз до природних чи техногенних.

Як відрізняють реальну загрозу від помилкового сигналу?

Для злагодженої роботи служб не менш важливим є перевірка достовірності інформації, що надходить до центру.

"Як тільки спеціаліст відділу оповіщення та аналітики отримує виклик або старший інспектор відеоспостереження фіксує подію через камери, інформація одразу передається колегам з відділу оперативного реагування. Спеціаліст Ситуаційного центру цивільного захисту міста Запоріжжя виїжджає на місце події, перевіряє інформацію та підтверджує, чи є загроза реальною. Такий алгоритм дозволяє швидко відрізняти хибні сигнали від справжніх інцидентів і не втрачати час та додаткові ресурси у критичних обставинах", – пояснила Анастасія.

Майбутні смарт-рішення для центру

У подальшому Ситуаційний центр цивільного захисту має на меті вдосконалення та впровадження смарт-рішень: зокрема, планується створення база даних з інтерактивною картою міста. На ній відображатимуться пожежні гідранти, поверховість будинків, а також оптимальні маршрути під’їзду для служб залежно від ситуації. Це дозволить при надходженні виклику спеціалісту одразу бачити по GPS, де знаходяться найближчі машини, передавати їм точну адресу та план об’єкта, що значно скоротить час реагування.

Переглядів: 269. Теги: аварийная ситуация полиция Скорая помощь последствия прилетов результаты обстрелов
Поділитися: